maandag 10 mei 2010

Giro d'Italia 2010 in "wereldstad" Nieuwegein

Gisteren zag ik de 2e etappe van Giro d'Italia 2010 "live" voor mijn neus voorbij flitsen (letterlijk, want zo snel fietsten ze...) vanuit de flat van mijn ouders, ik had niet eens een roze bril nodig, want er was aan die kleur geen gebrek op dat moment ;-)

Vanaf ongeveer 13.30 uur verzamelden zich steeds meer mensen op de loopbrug om iets van de etappe te kunnen zien.

Nu moet ik eerlijk bekennen; als de fietstocht elders was geweest, was ik waarschijnlijk nooit gaan kijken, maar als je het hele gebeuren rechtstreeks vanuit de ramen van je ouders te zien is en je er toevallig toch zit (vanwege moederdag!), heb je natuurlijk meteen 1e rang en is het wel even leuk om het schouwspel te zien. Nou ja, zien......, je hoefde niet met je ogen te knipperen, want het was letterlijk binnen no-time voorbij!

En dan te bedenken dat ik, vanuit het raam van het kantoor waar ik werkzaam ben, heb gezien hoe enkele dagen ervoor diverse mannetjes, met een grote soort van hijskraan achtige wagens, lange slierten roze vlaggetjes vastbonden aan de lantaarnpalen, alsmede grote roze strikken en de Italiaanse vlag op diverse plaatsen bevestigden.
Ja ja....het mag weer wat kosten in de gemeente Nieuwegein van het gemeenschapsgeld!! (Jazeker mensen, want...Nieuwegein moet volgens de plannen een soort van wereldstad worden, dus wordt er overal gebouwd als een achterlijke! Grote nieuwe koopwoningen in het stadcentrum en noem het maar op. Maar....je moet niet in de reeds bestaande wijken gaan kijken, want daar kom je 1 en al achterstallig onderhoud tegen. De grond is op veel plaatsen zover verzakt, dat het bijna levensgevaarlijke situaties oplevert. Grote kuilen en gaten in wegen, grote gaten onder schuurtjes, omdat de grond te ver is weggezakt, dus je moet vooral in het donker goed uitkijken waar je loopt, want voor je het weet zak je ergens doorheen of struikel je ergens overheen. Hier in mijn wijk, op weg naar het Antonius Ziekenhuis, is bijvoorbeeld een brug waar dagelijks veel verkeer overheen rijdt en/of waar mensen overheen lopen. Die brug staat zowat letterlijk op instorten! Er staan al mááááááánden (al vanaf vorig jaar!) ijzeren dranghekken om de meest kritieke plek van de brug heen gezet met rood-witte linten. In al die maanden is er nog steeds niets gebeurd. Ik vrees dat we straks in het najaar nog steeds tegen die leuke dranghekken aankijken. Of...wachten ze bij de gemeente gewoon tot die brug ècht letterlijk instort? Hopelijk is dit dan zonder lichamelijk letsel van mensen of schade aan auto's e.d.!!! Ik vind dit soort dingen echt onbegrijpelijk!)

Ik vind zo'n fietstocht echt ontzettend leuk, begrijp me niet verkeerd, maar.....het kost de gemeenschap weer ontzettend veel geld, terwijl er elders in dezelfde woonplaats eigenlijk belangrijkere zaken aanwezig zijn waar hard geld voor nodig is!

Maar goed.....eigenlijk mag ik niet klagen, want er was tenminste weer eens iets te doen in het suffe bijna slapende Nieuwegein ;-) O.k., ik woon er zelf, maar....als men er ècht een "bruisende" stad van wil maken, zal er toch echt eerst heel veel moeten gebeuren, dat is 1 ding dat zeker is. Maar....het gemeenschapsgeld moet uiteindelijk toch ook wel VERSTANDIG besteed gaan worden.

Het is net zoiets als wanneer je je huis beschildert met prachtige nieuwe verf, terwijl de rotte planken er nog gewoon onder zitten. Van buiten lijkt het mooi, maar van binnen rot het nog steeds weg. Zo gaat het straks hetzelfde met Nieuwegein, als men niet ingrijpt; mooie nieuwe prachtige (dure) koopwoningen in de binnenstad, nieuwe winkels, allemaal prachtig mooi, maar.......de grond in de bestaande wijken zakt steeds verder weg en achterstallig onderhoud waar niets aan wordt gedaan leidt uiteindelijk tot verval!

Dus gemeente Nieuwegein, blijf vooral ook leuke dingen organiseren in deze stad, maar.....ik hoop niet dat we binnenkort een nieuw tv-programma moeten verzinnen met de titel: "Help, mijn gemeente is klusser".....

Hieronder nog een leuk filmpje van de 2e etappe van Giro d'Italia vlak voor de flat van mijn ouders;


Geen opmerkingen:

Een reactie posten