maandag 8 februari 2010

Shalalie

songfestival 2010Het was ook vandaag op mijn werk het gesprek van de dag: "Het Nationale Songfestival". Maar buiten het werk ving ik toch eigenlijk wel zo'n beetje dezelfde geluiden op. Of de TROS gisteren helemaal bereikt heeft wat men had willen bereiken weet ik niet (wat dat dan ook had mogen zijn), maar ze hebben dan in ieder geval bereikt dat iedereen het erover heeft. Zowel de media als het publiek.

Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik eigenlijk nooit zo'n songfestival fan ben geweest en eerlijk gezegd heb ik het ook al in geen jaren meer gevolgd.
Ik heb sowieso geen zin meer in dat vriendjespolitiek van "bevriende" landen die elkaar de hoogste punten geven en als je als land politiek gezien niet goed ligt, kun je het tegenwoordig wel vergeten als songfestivaldeelnemer, lijkt het wel.
Ik kan me van de laatste songfestivals niet eens meer het winnende liedje herinneren, dus dat zegt eigenlijk ook al genoeg over de kwaliteit van de liedjes.

songfestival 2010Het lijkt wel of we eigenlijk alleen nog maar de liedjes kunnen herinneren van pakweg 20 á 30 jaar geleden; Hold me now - Johnny Logan (1987), J'aime la vie - Sandra Kim (1986), La det swinge - Bobbysocks (1985), Diggi-loo diggi-ley - Herreys (1984), Ein bißchen Frieden - Nicole (1982), Making your mind up - Bucks Fizz, What's another year - Johnny Logan (1980), Hallelujah - Milk & Honey (1979), Save Your Kisses for Me - Brotherhood of man (1976), natuuuurlijk "Ding-a-dong" - Teach in (1975), Waterloo - ABBA (1974), Après toi - Vicky Leandros (1972) en ga zo maar door. Zelfs "Een beetje" van Corry Brokken (1959) is altijd in de herinneringen van mensen gebleven en zelfs ik ken het (ookal was dit van ver voor mijn tijd)!
Ik weet niet wat het is maar van na die tijd kan ik me eigenlijk nog maar heel slecht een liedje voor de geest halen dat iedereen letterlijk mee staat te galmen, ookal zijn we nu zoveel jaren verder.
Geen idee waar het aan ligt. Ik neem aan dat componisten heus nog wel liedjes kunnen schrijven, maar.....wellicht draait het bij het songfestival wel steeds minder waar het om zou móeten draaien, namelijk kiezen wie het beste liedje heeft.
Daar draait het volgens mij al jaaaaren niet meer om. Het is sowieso al een grote misser geweest om het live orkest weg te bezuinigen (maar vervolgens wel hele dure decors laten bouwen, maar goed....het zal wel aan mij liggen).

ouderwetse tvDe tijd dat iedereen knus voor de buis zat en naar hetzelfde programma keek, is eigenlijk sowieso ook wel voorbij. Vroeger had je maar 2 en later 3 Nederlandse zenders, dan had je nog Duitsland, bbc, misschien Frankrijk en België, maar...dan hield het toch wel een beetje op. Maar....we waren tevreden met wat we hadden en iedereen kon zich verheugen op 1 bepaald programma.

Tegenwoordig hebben we misschien wel meer dan 40 zenders, een digitaal tv kastje met extra keuzes, dvd, blue ray, nu zelfs 3d dvd's (en straks zelfs 3d tv)!. De lade van de tafel ligt vol met op zijn minst 5 afstandbedieningen en nóg weten we af en toe niet waar we naar moeten kijken. Bijna iedereen heeft tegenwoordig een enorme flatscreen in huis en een cinema system (terwijl ik nog uit de zwart-wit tv tijd stam, een tv waarvan eerst de buizen opgewarmd moesten worden, dan had je enkele seconden later pas beeld! We hadden geen afstandsbediening, je moest gewoon opstaan vanuit je stoel om een knop in te drukken!). Mensen worden ook steeds minder tevreden, terwijl we nu veel meer mogelijkheden hebben dan toen.

Maar goed...ik wijk een beetje af van mijn verhaal....

We hadden het over het songfestival. Steeds vaker komt ook de gedachte bij me op of we hier eigenlijk als Nederlanders nog wel aan mee moeten doen.
Onoverzichtelijk, commercieel, vriendjespolitiek, belangenverstrengeling, bar slechte liedjes, commerciële deuntjes die nog slechter klinken dan de troep die we de hele dag al op de radio voorgeschoteld krijgen. Of je nu een travestiet stuurt of een hardrockband, al stuur je de beste zangers en zangeressen van de wereld....het lijkt er allemaal niet meer toe te doen.

Heddy LesterIk vind dat we aan bijvoorbeeld Edsilia Rombley een hele goede kandidaat hadden, topzangeres en best een goed liedje (Hemel en aarde - 1998). Wat te denken van "Amsterdam" van Maggie MacNeal uit 1980, geweldig nummer!
Sandra Reemer vertolkte nummers als "Colorado" (1979) en "The party's over" (1976), niet te vergeten "Ik zie een ster" van Mouth & MacNeal uit 1974.
Het mooiste liedje is misschien nog wel "De Mallemolen" van Heddy Lester uit 1977.
Nederland heeft dus best wel kwalitatief goede liedjes ingestuurd in het verleden. Misschien hebben ze dan niet gewonnen op het Internationale Songfestival, maar het zijn Nationaal wel grote "klassiekers" geworden, want iedereen kan de liedjes nog bijna letterlijk meezingen, ook generaties later.

Chiel MontagneEn dan....met alle respect voor Pierre Kartner....maar dan wordt er dit jaar dus een liedje als "Shalalie" (originele titel "Ik ben verliefd", maar dat is bijna iedereen volgens mij alweer vergeten...) ingestuurd.
Ik weet het niet.....wat moet ik hier nu van vinden?
Vind ik het geschikt voor het songfestival? Ehhh....als ik eerlijk ben....vind ik het meer passen in een "Op Losse Groeven" of "Op Volle Toeren" achtig programma, maar niet echt iets voor het songfestival. Ik heb gisteren een stukje gekeken, maar....ik miste eigenlijk alleen Chiel Montagne nog als presentator, dan was het geheel compleet geweest. Het liedje past ook prima bij de TROS (of Sterren.nl....overigens ook van de TROS), maar het songfestival? Daar heb ik hele sterke twijfels over.

Maar ja....dan kun je discussie gaan voeren: "Die betere liedjes die we in het verleden hebben gestuurd hebben ook nooit gewonnen". Dat is beslist waar. En er hebben op het Internationale songfestival de laatste jaren wel vaker liedjes gewonnen die ik berenslecht vond, dus....wie zijn wij dan als publiek om het "Shalalie" liedje af te kammen? Mochten ze onverhoopt tóch met dit liedje gaan winnen (maar ik acht de kans zeer klein in), dan is de TROS natuurlijk de lachende 3e, evenals Pierre Kartner, want die man heeft nogal wat kritiek over zich heen gekregen de laatste weken. (Laten we niet vergeten dat Pierre Kartner toch ook nog steeds de schrijver/componist is van "Het kleine café aan de haven", dat wereldwijd ook overgenomen werd door internationale artiesten en in een vertaalde versie in diverse landen een hit werd. En natuurlijk het Smurfenlied!! Maar dat allemaal nu even terzijde...)

Het liedje zou te "oudbollig" zijn. Ik begrijp wel een beetje wat mensen daarmee bedoelen, maar....wat verstaat men eigenlijk onder "oudbollig"? Alle liedjes van 20 á 30 jaar geleden, die ik daar straks opnoemde, zijn in principe ook "oudbollig", maar....iedereen lalt ze nog letterlijk mee en regelmatig kun je ze nog op de radio horen.

Maar dan....de show van gisteren op tv. Wat een chaotisch en amateuristisch zooitje!
Pierre Kartner wilde aanvankelijk geen winnaar noemen....en....eenmaal onder druk gezet, noemt hij dan maar de eerste naam die bij hem opkomt, zonder motivatie, zonder toelichting, helemaal niets!

songfestival SienekeEn dan het winnende zangeresje; "Sieneke". Goed...haar naam....kunnen ze weinig aan doen...alhoewel.....Chiel Ottink gaat tegenwoordig ook door het leven als "Thomas Berge", om maar een voorbeeld te noemen, dus.....een wat pakkender artiestennaam is wat dat betreft altijd een keuze. Maar goed....Sieneke....ze is pas 17 jaar, heb ik vernomen. Wat had ze gisteren dan in vredesnaam voor een jurk aan? Ik durf te wedden dat haar moeder daar nog niet eens in durft rond te lopen. Een 17 jarige trek je toch verdorie iets veel vlotters aan? Wie was er in vredesnaam verantwoordelijk voor de styling van dat meisje? Vreselijk!
(en dan die meidengroep...een soort kruising tussen de Dolly Dots en Frizzle Sizzle in een soort zuurstokken outfits...hallooooooo, we leven in 2010 en niet meer in de jaren 80!!)

Nee....mocht Nederland dit jaar al niet gediskwalificeerd worden voor een volgende deelname van het songfestival van volgend jaar....laten we dan alsjeblieft hopen dat het e.e.a. weer wat professioneler georganiseerd wordt en....we hebben in Nederland toch op compositie gebied toch wel wat meer in huis qua muziekschrijvers?
John Ewbank om er maar 1 te noemen, zelfs Eric van Tijn en Jochem Fluitsma, of de diverse componisten die liedjes hebben geleverd aan mensen als Paul de Leeuw (daar zitten toch echt wel hele mooie liedjes tussen...minstens van dezelfde kwaliteit als "De Mallemolen" van Heddy Lester!)
Stel dat men bij het Internationale Songfestival het orkest weer terug zou laten komen en je zou een nummer als "Rood" van Marco Borsato laten uitvoeren, met alle strijkers/violen etc., dan zou dat toch een fantastisch bombastisch geheel zijn? Maar goed....een ander liedje van Marco Borsato heet nog steeds "De meeste dromen zijn bedrog". Ik wil niet persé negatief doen, maar ik ben bang dat dit voor wat betreft het songfestival de komende jaren voor ons land ook helaas van toepassing zal zijn....

Shalalie....gek hè, op 1 of andere manier vind ik het liedje wel passen bij Gert Timmerman (van Gert en Hermien)......Shalalie shalala.....alle duiven op de dam.....shalalalie shalalala...........;-)

Nou ja, het nummer blijft in ieder geval wèl in je hoofd hangen, dus dat heeft Pierre Kartner dan tenminste sowieso goed voor elkaar "gesmurft"....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten