donderdag 25 februari 2010

Lasagne

Gisteren weer eens lekker zelf lasagne gemaakt. Natuurlijk halen we heel af en toe eens zo'n "kant-en-klare" lasagne, voor als je eens heel weinig tijd hebt, maar dat is toch eigenlijk lang niet zo lekker dan wanneer je de lasagne zelf maakt.

Misschien dat ons gezin zo abnormaal veel eet, maar....zelfs de inhoud van dubbele gezinspakken lasagne uit de winkel hebben wij op 1 of andere manier nooit voldoende aan. Ik kom altijd lasagnebladen tekort, dus....ik koop altijd losse lasagnebladen erbij (eigenlijk heb ik ze altijd wel iets extra op voorraad, zodat ik niet zonder kom te zitten, als ik lasagne maak).

Lasagne maak ik altijd in een grote braadslede, die ik ooit eens van mijn ouders kreeg. Eigenlijk bestaat die braadslede uit 2 delen. Mijn vader had tot voor kort de ene helft en ik had de andere helft. Sinds een poosje heb ik die andere ook maar cadeau gekregen ;-) Ik ben er wel blij mee, want je kunt die ouderwetse grote braadsledes eigenlijk praktisch nergens meer kopen. Ik kom ze tenminste eigenlijk nergens tegen. Wel gewone ovenschalen, maar....die vind ik doorgaans eigenlijk veel te klein. Het eetpatroon van ons gezin heeft duidelijk meer baat bij de grootte van zo'n braadslede dan een normale ovenschaal....

Niet dat we de hele inhoud van de braadslede in 1 keer op eten, want meestal houden we ook nog wel over voor de volgende dag, maar op 1 of andere manier is het altijd wel prettig om een grotere hoeveelheid in 1 keer te maken.

Ik koop dus meestal wel een pakje erbij van zo'n lasagnemaaltijd mix, omdat dit gewoon wat handiger is met het binden en omdat je dan ook wat extra smaak aan de saus krijgt, maar.....eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik me doorgaans eigenlijk vrij weinig aantrek van het recept dat op zo'n doos staat.
Vaak werkt zo'n recept toch niet, dus ik ga altijd maar een beetje mijn eigen gang.

Ik koop meestal gewoon half-om-half gehakt, want gehakt dat de saus in gaat, daarvoor vind ik het zonde om dure rundergehakt te halen bijvoorbeeld. Omdat ik de lasagne dus in een braadslede maak, koop ik meestal zo rond de 800 á 900 gram gehakt (mag ook iets meer zijn, maar gewoon 1 bakje van ongeveer dat gewicht dus).

Vroeger kocht ik eigenlijk altijd verse champignons, maar tegenwoordig koop ik gewoon het aller goedkoopste blikje van bijvoorbeeld Euroshopper. Het is veel voordeliger dan zo'n vers bakje en ik hoef ook niets meer te snijden, dus gewoon een kwestie van blikje uit laten lekken en de inhoud in de pan gooien. Waarom zou je moeilijk doen als het gemakkelijk kan, niet waar?

Verder had ik groente uit de diepvries. Goedkoper dan vers en net zo lekker.
Dat kan soms wokgroente zijn of zelfs gewoon soepgroente.

Ook koop ik er altijd een extra pakje gezeefde tomaten/tomatenpuree bij, omdat dit de saus toch net wat meer tomatensmaak geeft en wat dikker maakt.

Verder ingrediënten als mozzarellakaas, geraspte kaas, melk e.d.

Ik maak de saus overigens in mijn gietijzeren wok, want dat is de enigste pan waar zoveel saus in kan en ik werk gewoon het prettigst met de wok.
Ik bak altijd eerst alles aan in olijfolie.
Eerst dus het gehakt in de pan en rullen (beetje zout, peper, oregano en basilicum erdoor) totdat het gehakt helemaal goed "gaar" is.
Daarna gaat de groente erdoor. Daarna doe ik meestal de lasagne sausmix erdoor. Het is altijd een beetje aftasten hoeveel melk en hoeveel water er doorheen gaat, maar....water doe ik eigenlijk altijd sowieso minder dan staat aangegeven op het pak. In plaats daarvan gooi ik die gezeefde tomaten/tomatenpuree erbij (wel alles steeds goed blijven roeren natuurlijk). Soms gooi ik er ook al wat geraspte kaas doorheen en natuurlijk ook de champignons.

Als de saus een beetje goed gebonden is en goed op smaak, pak ik de braadslede. Vervolgens pak ik een grote opscheplepel (bijvoorbeeld die je voor de soep gebruikt, want daar kun je lekker veel saus mee scheppen) en dan begin ik met een laagje saus in de braadslede aan te brengen, dan lasagnebladen er overheen, dan weer saus, dan weer bladen enzovoort. Natuurlijk eindig ik met een laagje saus als laatste.

Daarna gaat de braadslede in een voorverwarmde hete luchtoven op ongeveer 180 graden celcius (maar dat kan bij iedereen anders zijn natuurlijk).
De lasagne gaat dan ongeveer eerst een half uurtje of ietsje langer in de oven.
Dan haal ik de schaal er eventjes uit en vervolgens verdeel ik schijfjes mozzarella kaas (die ik dan inmiddels ik schijfjes heb gesneden) over de lasagne heen en ook nog wat geraspte kaas. Vervolgens doe ik de schaal weer ongeveer 10 minuutjes of ietsje langer in de oven, zodat de mozzarrella kan smelten (nooit aan het begin de mozzerella er al op leggen, want dan verbrandt de kaas!) en je die typische mozzerella kaas krijgt die je helemaal uit elkaar kan trekken (mjummmie!!).

Als de lasagne klaar is haal ik de schaal uit de oven en laat hem nog heel eventjes "rusten" voordat ik hem ga aansnijden (ook weer niet te lang wachten natuurlijk, anders wordt de lasagne koud) en dan is het voor het hele gezin smullen maar!! (er zijn mensen die dan 2 keer opscheppen, dus dat is een goed teken)

Op bijgaande foto's (die ik eventjes met mijn mobiele telefoon heb gemaakt) kunnen jullie het resultaat van mijn kookkunsten van gisteren zien....
Mochten jullie ook lasagne gaan maken, buon appetito!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten