vrijdag 6 mei 2011

In de rij

Gisteren zijn we planten wezen kopen voor onze tuin. Eenmaal bij de kassa aanbeland is het altijd een hele toer om met een zwaarbeladen karretje netjes tussen alle andere klanten door te manoeuvreren, hopelijk zonder iemand te raken. Het was 5 mei, bevrijdingsdag, dus de meeste mensen zijn dan vrij van hun werk op zo'n dag, inclusief mijn eigen persoontje. Dit betekent dan dus bijna automatisch extra drukte bij het betreffende tuincentrum (grenzend aan een bouwmarkt). Daar stel je jezelf dan van te voren op in, althans....ik wel eigenlijk.

Toch blijf ik het altijd reuze verwonderlijk vinden dat mensen eerst soms letterlijk uren uitgebreid en op het dooie gemak door zo'n winkel heen kunnen slenteren, om vervolgens...als ze ook maar 2 seconden in de rij staan bij een kassa, bijna onmiddellijk beginnen te klagen, zuchten, steunen en te schelden dat "ze zo lang in de rij moeten staan".... Dus....totaal geen haast bij het winkelen, maar...is men eenmaal klaar, dan willen ze het liefst meteen door die kassa heen vliegen!
Reacties als "Oh, ik sta altijd in de verkeerde rij", "wat is die kassière sloom", "kunnen ze niet sneller?" of zelfs commentaar leveren op een klant voor hen, omdat die "zoveel in het karretje heeft staan" e.d. zijn dan vaak onverbiddelijk.

Of je nu in de rij staat bij een tuincentrum, bouwmarkt, supermarkt, drogist of waar dan ook.....de reacties zijn eigenlijk vrijwel altijd identiek.

De enige uitzondering is misschien de rij bij de stoeltjes van een willekeurige skilift. De sketch waarin Tineke Schouten dit onderwerp behandelt en in geuren en kleuren vertelt hoe dit dan in zijn werk gaat bij zo'n skilift, heb ik al diverse malen gezien en iedere keer kun je me weer bij elkaar vegen van het lachen. Zoals ze het vertelt, zie je het gewoon voor je ogen gebeuren. Mensen lachen erom, maar in principe zit er wel een kern van waarheid in deze sketch. Dat mensen wèl rustig 2,5 uur in de rij staan bij zo'n skilift, maar...als ze 2 minuten te lang bij de kassa in de rij staan, hebben ze meteen een "opgekropte nek van de spanning"..... Hoewel dit natuurlijk iets meer aangedikt wordt in zo'n sketch van Tineke Schouten, is dit in feite wel zoals het in werkelijkheid is.

Ik betrap mezelf er ook wel op dat ik in een supermarkt toch een rij probeer op te zoeken waar de minste mensen staan. Dat is logisch.
Echter....jezelf druk maken als je in een lange kassa-rij staat heeft net zo veel zin als gaan lopen stressen en schelden wanneer je met je auto in de file staat. Oftewel...je schiet er niets mee op!
Je kunt ongeduldig worden, irritatie voelen, boos worden enzovoort, maar....je hebt uiteindelijk alleen maar jezelf ermee.

En uiteindelijk....waarom altijd zo'n haast? Waarom wel eerst uitgebreid winkelen en dan bij de kassa het liefst meteen de winkel uit willen zoeven? Moet je ergens heen?
Als je soms echt in een lange rij staat, dan duurt het soms misschien net 2 of 3 minuten langer dan je gehoopt had. Dus...eigenlijk scheelt het bijna niets.
Het is een beetje hetzelfde als wanneer je in de auto ingehaald wordt door mensen die je haastig voorbij racen, je bekant de bocht afsnijden of...zelfs inhalen langs een aaneengesloten witte streep op de weg....en...vervolgens moeten ze dan net als jij plotseling stoppen bij het volgende rode stoplicht. Hun "inhalingsmanoevre" heeft dus geen enkele zin gehad. Wachten moeten ze uiteindelijk toch, net als jij.

Ik weet niet of u wel eens op een drukke zaterdag op de Oude Gracht in Utrecht geweest bent? Er is dan op die dag ook altijd "markt" in de binnenstad (Vredenburg). Naast de markt op Vredenburg staan er dan bijvoorbeeld ook bloemenkraampjes op de Oude Gracht.
De Oude Gracht is zo'n beetje "het hart" van de oude Utrechtse binnenstad, dus....vooral op zaterdag ziet het daar zwart van de mensen meestal.
Mijn man en ik liepen daar enkele jaren terug ook een keertje op een zaterdag. Drommen mensen, zoals gewoonlijk. Je kunt er dan nu eenmaal niets anders dan "stapvoets" lopen. Daar kun je jezelf druk over maken....maar dat heeft geen enkele zin! En toch liep er toen een man die bewuste zaterdag tussen de menigte die liep te schelden en te tieren dat hij "niet eens normaal kon lopen".
Ja meneer....dan moet u vooral op zaterdag over de Oude Gracht gaan lopen!
Als je niet van drukte houdt en van stevig doorstappen houdt....dan lijkt het me verstandiger om vooral op zaterdag locaties als de Oude Gracht in het vervolg te mijden!

Op de snelweg....vooral bij het inhalen...doen zich soortgelijke situaties voor.
Dat andere weggebruikers je simpelweg gewoon niet laten inhalen....je geen ruimte geven...gewoon blijven rijden, je er niet tussen laten. Mensen denken alleen maar aan zichzelf! Geen geduld, geen ruimte voor een ander....alleen maar "ikke ikke ikke"... Maar blijkbaar is dat tegenwoordig bijna een "normale" situatie, dus....je kunt boos worden, maar je schiet er niets mee op.

Zo'n kassière van een supermarkt of willekeurige andere winkel. Zulke mensen moeten volgens mij af en toe stalen zenuwen hebben. Ik kan er zelf ook wel een beetje over meepraten, want ooit (meer dan 20 jaar geleden alweer.....wat vliegt de tijd) was ook ik kassière bij die supermarkt die op de kleintjes let ;-) Geloof me, ik heb wat types voorbij zien komen in die tijd.
Studenten, kantoormensen, huisvrouwen, oude vrouwtjes (die soms wel 5 keer op een dag boodschappen kwamen doen), haastige types, types die zo'n houding hebben van "komt het vandaag niet, dan komt het morgen wel" (vooral als het heel erg druk is, lijkt het wel...) enzovoort, enzovoort.
Je krijgt te maken met mensen die doodleuk met een bomvolle kar bij de snelkassa gaan staan en als je er dan iets van zei tegen die klant, kon je de wind van voren krijgen.
Mensen die een zweetlucht hebben waarvan je bijna over je nek gaat, dat je bijna de neiging hebt om te zeggen "Meneer, de deodorant staat in dat gangpad!"
Mensen die....als er een vreselijk lange rij staat, op hun dooie gemak al hun losse geld voor je uit gaan zitten tellen, omdat ze daarmee willen betalen. Gevolg...allemaal zuchtende en geïrriteerde klanten die daarachter staan... En vervolgens zegt zo'n klant dan "Oh sorry....ik kom er nèt niet!"...en dan vervolgens wèl ineens met papiergeld betalen of zo. Vréselijk!
Of....net als het heel erg druk was...net een kassarol moeten verwisselen. Gelukkig was ik daar best wel redelijk snel in, maar dan nóg mensen die liepen te klagen. Ja, kan ik er wat aan doen dat er op zo'n kassarol niet eindeloos papier zit?!

En...dan is dit dus de situatiebeschrijving van ruim 20 jaar geleden. We zijn nu dus zoveel jaren verder en....heden ten dage lopen we nog steeds allemaal te klagen dat we altijd te lang in de rij staan.
Helaas zijn klanten echter tegenwoordig wel wat "agressiever" en "onbeleefder" (zachtjes uitgedrukt) dan ruim 20 jaar geleden, heb ik soms het idee.

Het zijn slechts enkele dingen waar je als kassière mee te maken hebt of krijgt.

Wat ik met de komst van de mobiele telefoon bijvoorbeeld ook ondervonden heb is dat, als je een klant wilt helpen, klanten gewoon hun telefoongesprek voortzetten, doen alsof je niet bestaat...en je niet eens fatsoenlijk aankijken! Ook nu zie ik dat nog steeds regelmatig gebeuren als ik zelf als klant in een kassa-rij sta. Eigenlijk vind ik dit gewoon regelrecht asociaal gedrag! Dat je zo'n kassière niet eens fatsoenlijk aankijkt als ze de boodschappen wilt afrekenen. Dat mensen dan niet aan hun gesprekspartner aan de telefoon eventjes melden van "heeft u een momentje geduld" of zoiets dergelijks.
Als je jouw boodschappen ergens afrekent, is het toch niet zo moeilijk om eventjes het gesprek met je buurvrouw die naast je staat of het gesprek met je gesprekspartner aan de telefoon tijdelijk te onderbreken? Het is toch niet zo moeilijk om op dat moment eventjes netjes de kassière aan te kijken, je boodschappen af te rekenen en gedag te zeggen? Dat is gewoon een vorm van beleefdheid! Als je dit onzin vindt, zou je de situatie eens om moeten draaien....eens kijken of je er dan nog steeds zo over denkt.

Mensen zijn soms echt onbeschoft en onredelijk t.o.v. kassières. Ik stond laatst in de rij bij "Het Kruitvat". Er stond, 2 klanten voor me vandaan, een mevrouw iets af te rekenen en....die ging finaal uit haar plaat omdat de kassière haar 5 cent te weinig teruggaf! Dat meisje werd voor alles uitgemaakt wat mooi en lelijk was. Ik had echt zoiets van: "Waar gáát dit over?!" En dan....ik bedoel...5 cent...waar maak je jezelf druk over? Had die mevrouw dat niet gewoon op een normále manier kunnen zeggen? Waar sláát het op dat iemand zo reageert?! Dat meisje zal echt niet bewust zo'n fout maken, dus je kun ook gewoon op een normale manier reageren. 

Er zijn schijnbaar mensen die vinden dat kassières een soort van "3e rangs burgers" zijn of zo waar je maar alles tegen kunt zeggen, dat iedere vorm van beleefdheid dan ineens er niet toe doet in de "omgangsnormen"... Ik kan me bijzonder storen aan dat soort dingen. Ik stoor me echt aan onbeschofte mensen!
Ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet erg om iemand met 2 of 3 boodschapjes voor te laten gaan bij de kassa, maar...als mensen "ongevraagd" voordringen? Daar kan ik dus niet tegen! Van die mensen die denken dat ze alleen op de wereld zijn en denken dat ze geen rekening hoeven te houden met andere mensen.

Er zijn rijen die ik soms ietsje irritanter vind dan kassa-rijen....Dat zijn de rijen als je "in de wacht" gezet wordt als je één of andere instantie belt of zo.
Dat je dan nog lang in de wachtrij staat, ok....dat is op zich al irritant, maar.....waar ik ècht boos om kan worden is als je bij een klantenservice eerst ruim 10 minuten in de wachtrij staat en vervolgens hoor je dan een stem "Dat er vanwege de lange wachttijd de verbinding nu wordt verbroken".... Aaaarghhh!!! (hadden ze dat dan niet 10 minuten eerder kunnen melden?) (ik zal niet zeggen bij welke klantenservice ik dat persoonlijk heb ondervonden omdat het de klantenservice van Ziggo was....oeps....heb ik het toch gezegd, ahum ;-) )

Hoe dan ook....in de rij staan...het is vervelend, maar...misschien is het toch maar het beste om jezelf erbij neer te leggen op zo'n moment. Waarom wel eerst uitgebreid winkelen en dan in "no-time" die winkel uit willen?
Als je dan toch in de rij staat...kijk voor de lol eens om je heen. Het is bijna net zoiets als wanneer je op een terrasje ergens zit...mensen kijken! Geweldig! Niets zo vermakelijk als dat! Je zult wat opmerkelijke types voorbij zien komen.
(ik heb zelf ooit eens enorm moeten lachen om iemand die waarschijnlijk niet in de gaten had dat die persoon in een kassa-rij verderop uitgebreid met zijn mond wagenwijd open stond te gapen) Mensen kijken kan pure "entertainment" zijn.
Je moet het maar eens proberen als je weer eens in zo'n vervelende lange rij staat. Wachten moet je toch, daar doe je niets aan, je kunt het niet versnellen, niets...hetzelfde als wanneer je met je auto in de file staat.
Dus...dan maar eens al die vreemde, grappige, leuke, lelijke of mooie mensen om je heen bekijken. Af en toe kun je werkelijk helemaal in een deuk liggen. Je zult zien dat de tijd (tijd is eigenlijk sowieso altijd "relatief"...een uur kan soms zo voorbij zijn, terwijl 2 minuten soms uren lijken te duren...) dan een stuk "sneller" gaat....

Voor je het weet ben je de kassa voorbij om daarna weer het vervolg van je "haastige leventje" in te gaan... Hmmm, was die kassa-rij ècht zo lang of...ligt het uiteindelijk aan onze eigen "onrust"? Misschien dat je ook daar eens over na zou kunnen denken, als "tijdverdrijf", als je weer eens in een lange rij staat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten