zaterdag 21 mei 2011

Dag Sinterklaasje!

Vandaag werd bekend gemaakt dat acteur Bram van der Vlugt na 25 jaar stopt met zijn rol als Sinterklaas.

Het klinkt misschien gek, maar het doet me toch wel wat. Het is alsof er weer een stukje jeugd "voorbij" is. Sterker nog...met het stoppen van Bram van der Vlugt met zijn rol als Sinterklaas voelt het net bijna alsof Sinterklaas nu ècht dood is....

Ik ben nog van de generatie die ook Adrie van Oorschot als Sinterklaas heeft meegemaakt (jeetje, ik word oud! lol!), maar....op 1 of andere manier was Bram van der Vlugt voor mij persoonlijk gewoon de vleesgeworden Sinterklaas!

Toen mijn zoon nog een peuter was en wij naar het grote Sinterklaasfeest gingen in de Utrechtse Jaarbeurs (eerst georganiseerd door RTL4, gepresenteerd door Paul de Leeuw....en later georganiseerd door Fox Kids, presentatie door Peter Jan Rens) (stiekem vond ik, eerlijkheidshalve, de presentatie van Paul de Leeuw het leukst en het spontaanst!), verscheen daar ook Bram van der Vlugt als Sinterklaas....op dat witte paard, waarmee hij een heel rondje door de Utrechtse Jaarbeurs heen reed, zodat hij voor het hele publiek goed te zien was.
Wat een prachtig gezicht en wat een geweldige ervaring. Bijna zo'n "kippenvel moment". Deze Sinterklaas had "aanzien"! Deze Sinterklaas was gewoon "levensecht"!
Zelfs als volwassene ging je bijna in het "sprookje" van Sinterklaas geloven wanneer Bram van der Vlugt Sinterklaas speelde.

En nu is er, na 25 jaar, toch een stukje geschiedenis ten einde...

De rol van Sinterklaas wordt opgevolgd door acteur Stefan de Walle.
De meesten onder ons zullen hem kennen als "Kees" in de comedy serie (en film) "Flodder".
Op Twitter nam ik ook enkele negatieve reacties waar n.a.v. het feit dat de "nieuwe Sinterklaas" ooit een rol in Flodder heeft gespeeld. Toch vind ik dat een beetje een raar "vooroordeel". Ik bedoel...die rol uit Flodder is ook al zo'n beetje 100 jaar geleden, althans....zo voelt het wel eens. Die serie wordt ellenlang herhaald, terwijl de acteurs uit die serie zo langzamerhand inmiddels ook een "dagje ouder" zijn geworden.
Gisteren was Stefan de Walle nog op tv te zien in de rol van "dokter" in de film "Pluk van de Petteflet". Met andere woorden....die man heeft inmiddels echt wel veel meer rollen op zijn CV staan dan alleen "Kees" uit Flodder!

Ik neem aan dat acteurs ook voor de rol van Sinterklaas gewoon "auditie" moeten doen....net zoals dat voor andere rollen ook het geval is?
Dat men in dit geval voor Stefan de Walle gekozen heeft, is denk ik niet voor niets.
Ik heb er alle vertrouwen in dat hij de capaciteiten heeft om de aankomende 25 jaar de rol van Sinterklaas te vervullen, zodat ook mijn kleinkinderen ooit misschien met weemoed "afscheid" van "hun" Sinterklaas zullen nemen, als Stefan die rol wellicht over 25 jaar weer aan een ander doorgeeft....
Ik denk dat Stefan de Walle qua persoonlijkheid een beetje dezelfde "humor" en "toegankelijkheid" heeft als Bram van der Vlugt als Sinterklaas en dat heb je wel nodig in zo'n rol, denk ik. Het komt dus vast wel goed allemaal ;-)

Volgens de voorspellingen zou vandaag de wereld vergaan. Dat is niet gebeurd. Maar...met het stoppen van Bram van der Vlugt als Sinterklaas voelt het uiteindelijk toch wel een klein beetje zo. Ik denk wel dat Stefan de Walle de rol als "nieuwe" Sinterklaas op een fantastische wijze zal spelen de komende jaren, maar....ik moet er wel eventjes aan wennen en misschien dat ik het zelfs eventjes moet "verwerken" als het ware...;-)

Bram van der Vlugt, dankjewel voor zoveel mooie, leuke en hartverwarmende jeugd- en Sinterklaasherinneringen!

5 opmerkingen:

  1. hallo Ingrid, ik ken je helemaal niet , maar kwam je blog tegen. Je hebt het prachtig verwoord, ik voel het precies hetzelfde... een klein beetje wereld is nu toch vergaan, een periode is afgesloten.
    groetjes een "sinterklaas-fan"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ingrid, ook ik ken je niet, maar omdat ik ook een groot fan ben van Sinterklaas (lees Bram van der Vlugt) kwam ik je blog tegen. Je hebt het gevoel prachtig verwoord..............ik sluit me er voor 100% bij aan en denk ook met weemoed terug aan die 25 geweldige "Sinterklaasjaren". Bram: voor mij (50) en mijn
    kinderen (21 en 18) blijf je de enige echte Sinterklaas.
    Groetjes een groot bewonderaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai ingrid ...
    Ja de wereld zou vergaan en dan nu dit nog...
    Bram is Sinterklaas... Ja en nu moeten wij denk ik meer wennen aan het idee van Stefan. De kids zullen er weinig van meekrijgen, alleen al sinterklaasjournaal in mei is toch geweldig
    Het was geweldig
    Ik denk dat er veel mama's even een traantje weg pinken
    Groetjes een groot Sinterklaas fan
    Doei
    Groetjes yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi iedereen, wat leuk om zoveel lieve reacties te krijgen! Dank jullie wel!! Erg leuk om te lezen! Groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen