vrijdag 20 mei 2011

Annie MG Schmidt 100 jaar, lang zullen ze lezen!

Jip en Janneke....wie is er niet groot mee geworden? (dit keer heeft deze zin niets met de slogan te maken van dat bekende merk pindakaas, lol!) Al toen ik op de kleuterschool zat (dan praten we over midden jaren 70) werden de boekjes van Jip en Janneke voorgelezen. Dat was altijd een soort van "hoogtepunt" van de lesdag als de juf het Jip en Janneke boekje erbij pakte om vervolgens in de kring te gaan zitten en daarna iedere kleuter in onze klas ademloos naar de verhalen zat te luisteren.

Nu zoveel generaties later worden de Jip en Janneke boeken nog steeds verslónden door kinderen. Uiteraard staat ook hier het grote Jip en Janneke boek bij ons in de boekenkast en zijn mijn eigen kinderen ook uit dit boek voorgelezen.
Ook andere titels van boeken die door Annie MG Schmidt geschreven zijn hebben wij in huis.

Eigenlijk vind ik de boeken van Annie MG Schmidt nog nèt geen "verplichte kost" voor kinderen, maar het scheelt niet veel ;-)

Natuurlijk is Annie MG Schmidt ook verantwoordelijk voor veel teksten uit liedjes.....met name de nummers uit "Ja zuster, nee zuster" hebben we altijd uit volle borst meegezongen.....en....gek genoeg.....geldt wederom hetzelfde voor mijn eigen kinderen. En tegenwoordig als volwassene? Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik nummers als "Mijn opa", "Dikkertje Dap", "Schipbreukeling" (Zwaaien met je onderbroek, zwaaien met je hemd!), "Op de step" e.d. nog steeds luidkeels mee sta te "blèren" als ze gedraaid worden.

Het klinkt misschien gek, maar wanneer je de liedjes van Annie MG Schmidt hoort of zingt....of wanneer je uit haar boeken leest...is het altijd net of er ergens toch weer een klein beetje "kind" in jezelf naar boven komt.....ook al ben je dan reeds "volwassen". Een beetje hetzelfde gevoel als wanneer je als volwassene weer in het "sprookjesbos" van de Efteling komt....dan voel je jezelf ineens weer "klein" ;-)

Op 21 mei 1995 overleed Annie MG Schmidt op 84-jarige leeftijd.
Toch is het soms net of Annie MG Schmidt nog steeds "om ons heen" is op 1 of andere manier. Ze heeft natuurlijk heel veel verschillende soorten boeken, teksten, songteksten en gedichten geschreven, maar....als ik aan Annie MG Schmidt denk, denk ik toch met name aan al die geweldige kinderboeken die ze heeft geschreven. Kinderboeken die ook verfilmd zijn en waar dagelijks nog steeds zo ontzettend veel kinderen van genieten.

Ook nu weer zit onze dochter van 6 ademloos naar de verfilming van "Pluk van de Petteflet" te kijken... (de liedjes uit die film vind ik trouwens ook helemaal geweldig!) Wanneer je kinderen ademloos naar iets kunt laten luisteren of kunt laten kijken....als je kinderen....generaties lang....kunt blijven boeien met die fantastische kinderboeken, dan heb je toch echt wel "steen verlegd" hier op aarde, zou ik bijna willen zeggen.

Vandaag, 20 mei, zou Annie MG Schmidt (20 mei 1911 – † 21 mei 1995) de leeftijd van 100 jaar hebben bereikt.
Ook bekende schrijfsters zijn sterfelijk....maar....haar boeken zijn dat waarschijnlijk niet. Ik zou er niet raar van staan te kijken als, wanneer ik misschien ooit zelf kleinkinderen heb, we over pakweg 20 jaar nog steeds miljoenen kinderen kunnen blijven boeien met de boeken van Annie MG Schmidt.

Annie MG Schmidt 100 jaar, lang zullen ze lezen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten