vrijdag 17 september 2010

Externe hard drive eventjes niet "staande bij"....

Sinds gisteren een beetje (heel erg) aan het balen. Mijn computer ziet mijn externe harde schijf niet meer.

Het betreft een Freecom Classic SL Hard Drive van 250 GB, die ik al wat jaartjes in gebruik heb. Nooit eerder problemen mee gehad, tot gisteren dus (ik zal het commentaar dat ik gisteren op deze situatie geleverd heb hier maar niet letterlijk gaan herhalen, want mogelijk is dat niet bepaald geschikt voor alle leeftijden ;-) ).

Er was niets aan de situatie veranderd, maar toch nog voor de zekerheid gecontroleerd of alle stekkers e.d. er nog in zaten. Dat bleek gewoon het geval te zijn, dus in principe zou er niets aan de hand moeten zijn.
Daarna nog een keertje alles opnieuw aangesloten, maar dat mocht helaas niet baten.

Ik heb wel moeten constateren dat het lampje van de bijgeleverde adapter niet meer brandde, dus mogelijk dat de adapter defect is? Doordat de externe schijf geen stroom meer krijgt, werkt de hard drive niet en dus ziet mijn pc hem niet. (ook nog een keertje geprobeerd aan te sluiten op de laptop van mijn zoon, maar daar helaas hetzelfde verhaal, geen stroom....) Ook de wizard voor "nieuwe hardware" start niet, omdat de schijf niet gezien wordt door de pc, omdat de schijf niet opstart, doordat de schijf geen stroom krijgt.
Normaal gesproken zou de hard drive een enigszins brommend geluid moeten geven en tevens zou er in diezelfde hard drive een blauw licht moeten branden, maar op het moment niets van dit alles. Alles blijft stil, geen enkele interactie waar te nemen, helaas.

Het zou natuurlijk ook aan de externe schijf zelf kunnen liggen, maar dat hoop ik uiteraard van niet, aangezien er nogal wat gegevens op die harde schijf staan, zoals heel erg veel muziek, filmbestanden, wordbestanden, heel veel foto's en noem het allemaal maar op. (al heb ik wel gehoord van "data recovery", dus dat bepaalde bedrijven zelfs van "gecrashte schijven" nog alle gegevens kunnen halen, maar ja......dat zal wel niet zo weinig kosten, ben ik bang)
Een nieuwe harde schijf zou eventueel niet zo duur zijn misschien, maar.....ik heb natuurlijk liever weer de beschikking over mijn bestanden, als je begrijpt wat ik bedoel.

Gisterenavond een mailtje gestuurd naar de support afdeling van Freecom in Nederland en de situatie uitgelegd, inclusief artikelnummers en de hele rataplan. Mijn zoon zei nog: "Die krijgen vast duizenden mailtjes, daar hoor je vast niets meer over", maar......vandaag kreeg ik toch weliswaar een e-mailtje terug. Freecom gaat me (Geheel kosteloos! Wat een super service!! Daar ben ik heel erg blij mee! Bedankt Freecom!!) een nieuwe adapter toesturen!!

Dus....nu maar hopen dat, als ik de adapter ontvang, het "probleem" hiermee dan verholpen is. Flink duimen maar. Tja, en anders moet ik verder gaan kijken hoe dit op te lossen. Maar ik hoop natuurlijk dat 't laatste scenario niet van toepassing zal zijn.

Pffff...ik word altijd heel erg ongeduldig van dit soort dingen, ik kan hier nooit zo erg goed tegen, dus nu maar hopen dat de post op tijd is, anders moet ik weer tot na het weekend wachten en kan ik dan pas testen of het inderdaad aan de adapter ligt. Ik hoop dat de kosteloos toegestuurde adapter een "wondertje" zal gaan verrichten, dat zou me toch best wel een hoop geld en ellende besparen, so.....I'll cross my fingers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten