dinsdag 22 juni 2010

Simone Walraven


Nog eventjes wat dingetjes doen op de pc, terwijl de televisie achter me aanstaat. Ineens hoor ik in een reclamespotje voor het SBS6 tv programma Popstars plotseling een hele bekende naam aangekondigd worden: "Simone Walraven".
Wat? Heb ik dat goed gehoord? Simone Walraven?
Ik kijk snel om en zie nog net een laatste glimp van het spotje; Ja inderdaad, het is d'r echt! Simone Walraven..... "Goh, leeft die ook nog?", hoor ik mezelf hardop denken.

Als ik aan Simone Walraven denk, dan ga ik toch echt best wel een behoorlijke poos terug in de tijd. Het zal zo halverwege jaren 80 geweest zijn, toen ik nog als tiener in het ouderlijk huis woonde. Simone Walraven was presentatrice van het Veronica (toen nog geen commerciële omroep, maar gewoon onderdeel van het normale publieke omroepenstelsel) tv popprogramma "Countdown". Ooit nam zij het presentatiestokje over van nota bene toenmalig presentator Adam Curry. Als ik het goed heb heeft (nu 538 directeur, maar toen presentator) Erik de Zwart het programma ook nog gepresenteerd.

Ik geloof dat MTV misschien nog net niet of net wel bestond, maar in ieder geval......echte non-stop muziekzenders zoals dat je nu in overvloed hebt, zoals inderdaad MTV en ook TMF (waarvan diverse sub zenders, zoals "NL" en "Brand New" en "Pure" enzovoort), Nick hits, VH1, VH1 Classic enzovoort, zodat je als je wilde, de hele dag muziek clips kon kijken, dat bestond toen nog niet. Sterker nog.....videoclips waren eigenlijk net een beetje in opkomst (Michael Jackson was inderdaad 1 van de eerste artiesten die begon met videoclips) en werden eigenlijk alleen uitgezonden als de artiest niet naar het programma toe kwam.
Een muziekprogramma met popmuziek werd hooguit een keertje aan het einde van de middag of het begin van de avond 1 keer per week uitgezonden, en dan misschien hooguit 3 kwartier á 50 minuten lang per uitzending misschien?

Naast "Countdown" had je natuurlijk Toppop (AVRO), maar ook TROS popformule en Nederland Muziekland (Veronica) of Losvast van de NRCV (gepresenteerd door Jan Rietman). In die tijd was het nog heel gebruikelijk dat de artiest naar de studio kwam om op te treden, met als gevolg dat er nu bijvoorbeeld een rijkelijk AVRO's Toppop archief bestaat, vol met filmpjes van inmiddels legendarische artiesten die ooit voor de camera hun nieuwste hit kwamen zingen.

Wát verlang ik soms terug naar die tijd. Een heerlijk avondje Toppop of Countdown. Dat de artiest naar Nederland kwam, dat had wel iets "magisch" of zo, maar ook "gezelligs". Ik bedoel....ik ga tegenwoordig niet meer "gezellig een avondje videoclips kijken", maar bij de muziekprogramma's van toen kwamen de artiesten in de studio, vaak ook met interviews, dat was gewoon veel spontaner en leuker! (jazeker.....lees hier het oordeel van een 30 plusser, of....is het inmiddels 40 min? Haha...)

Wat dat betreft is er door de komst van de videoclip wel een hoop veranderd.
Alle muziekprogramma's die ik hierboven opnoemde zijn inmiddels verdwenen en.....eigenlijk is er nooit meer echt iets voor teruggekomen.
Je kunt dan nu wel de hele dag videoclips bekijken op TMF enzovoort, maar.....het "voelt" toch niet meer hetzelfde als toen. Dat "magische" en "spontane" is toch een beetje weg.
Het zal misschien wel "te duur" zijn om dergelijke programma's nog te maken, maar.....misschien dat het ook wel weer een verschil is van mijn generatie en de generatie van nu.
Alles gaat sneller enzo, maar.....of ik daar ook altijd even blij mee ben?

Tja.....Simone Walraven. Volgens mij was ze nog best wel jong toen ze Countdown presenteerde. Ze werd toen verliefd op de zanger van de band "Johnny Hates Jazz" en....dat bleek wederzijds te zijn. Ze kregen verkering en ze besloten beiden naar Engeland te verhuizen. Simone stopte toen met Countdown en dat was eigenlijk best wel een verrassing en tegelijkertijd ook wel een soort van "cultuurshock" bij alle Countdown fans. Simone werd ook altijd liefkozend "Siempie Walraven" genoemd door iedereen.
Ik heb ergens gelezen dat ze vorig jaar, na 23 jaar huwelijk, gescheiden is van de Johnny Hates Jazz zanger.

En nu.....komt "Siempie" dus terug op de Nederlandse buis. Als jurylid van Popstars weliswaar, maar toch.....wat gaaf! Siempie terug op tv! Wat hebben we je gemist Simone, welkom terug! Enne...als we dan toch een stukje jeugdsentiment gaan terughalen......misschien ook dan weer een soort van Countdown achtig programma? Dat zou toch geweldig zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten